Leercultuur: reflectie is basis
Vraag
Hoe ontwikkel je een leercultuur waarin wordt geleerd van ervaringen in de praktijk? Deze casus gaat over laaggeletterdheid. De betrokken professionals werken in verschillende regionale teams, hebben verschillende professionele achtergronden en komen van verschillende organisaties. Daarbij is het probleem taai. In Nederland wonen naar schatting 2,5 miljoen volwassenen die moeite hebben met lezen en schrijven. Dat is opmerkelijk veel. En bovendien is er een directe relatie met tal van andere problemen, zoals armoede, het verkrijgen van een baan, schulden. Er is in het verleden al veel geprobeerd om het aantal te verminderen maar dat heeft niet geleid tot een substantiële afname. Het ministerie van OCW heeft daarom in 2012 aan Stichting Lezen & Schrijven gevraagd te experimenteren met nieuwe methoden en lokale samenwerkingen om laaggeletterdheid terug te dringen. Hiervoor worden van 2012 tot 2016 in 6 regio’s in Nederland pilots gehouden. Doel is om te leren van de praktijkervaringen.
Reflectie-interviews
Wending voert het kwalitatieve onderzoek uit. Dit heeft een veranderkundige insteek. Het bestaat uit reflectie-interviews die gedurende de looptijd van de pilot worden gehouden met mensen binnen de organisatie en met de samenwerkingspartners. Met presentaties en workshops worden de belangrijkste onderzoeksresultaten gedeeld en verdiept. In het eerste jaar was het vooral van belang om een gemeenschappelijke taal en visie te ontwikkelen. Daarna waren de reflectie-interviews erop gericht om zicht te krijgen op wat goed werkt en succesvol is, welke randvoorwaarden er gelden en wat door anderen kan worden overgenomen. Stichting Lezen & Schrijven heeft de kwantitatieve resultaten gemeten. Dit vormde een stevige ondergrond voor de kwalitatieve interviews.
Leren van de praktijk
Over de resultaten van het kwalitatieve onderzoek zijn door Wending twee publicaties geschreven. Hierdoor ontstond een gemeenschappelijk gedragen beeld over de aanpak, succesfactoren en werkwijze. Zowel binnen de organisatie als met de samenwerkingspartners. Niet door het dicht te timmeren maar door gebruik te maken van de praktijkervaringen en deze op een hoger plan te tillen.